SpäťÚvod / Články / Keď chudneme, spaľujme tuky

Keď chudneme, tak chceme predsa spaľovať tuky, nie svaly

Keď chudneme, tak chceme predsa spaľovať tuky, nie svaly

Aký je pozitívny prínos pravidelného cvičenia?

Telesná aktivita zvyšuje výdaj energie a zrýchľuje bazálny (kľudový) metabolizmus, príp. zabraňuje jeho spomaleniu a týmto pomáha zvýšiť výdaj energie aj v kľude. Cvičenie aeróbneho charakteru, nazývané aj ako kardio cvičenie (napr. bicyklovanie, rýchla chôdza, beh, plávanie) pomáha znižovať množstvo prijímanej potravy a mení preferenciu jedál (športujúci uprednostňujú menej tučné a zdravšie jedlá).
 
Cvičenie v spojení so správne zostavenou diétou zabraňuje úbytku svalovej hmoty, ktorý je často spôsobený samotnou a takisto aj nesprávnou diétou. Táto skutočnosť je nežiadúca, pretože ak dôjde k úbytku svalovej hmoty, človek sa cíti byť slabý, má menej fyzickej sily. Menej aktívnej hmoty znamená aj nižší potenciál spaľovať energiu z prijímanej potravy a telesného tuku. Ak zaradíte do svojho redukčného programu aj cvičenie, stratíte asi 5% svaloviny a 95% úbytku hmotnosti bude tvoriť 'slanina'. Kto chudne len úpravou stravy bez dodatočnej pohybovej aktivity, stratí 25% svaloviny a 75% tuku a môže sa vystaviť riziku, že kostné tkanivo môže začať uvoľňovať vápnik a mierne rednúť.
 

Cvičenie mení pomer tuku a aktívnej svalovej hmoty a robí chudnutie oveľa efektívnejším 

Cvičením sa zvyšuje oxidácia (okysličovanie) mastných kyselín v tukovom tkanive. Tento proces je nevyhnutný pre využitie tuku na energetické účely, čo znamená, že cvičenie podporuje spaľovanie tukového tkaniva. Jednoducho povedané: s cvičením je vaše chudnutie oveľa efektívnejšie. Takisto sa znižuje množstvo tuku vo vnútri organizmu, takzvaného viscelárneho tuku.

Viscelárny tuk je tuk v oblasti trupu - to je ten 'najhorší tuk', pretože najviac poškodzuje zdravie a najťažšie sa ho zbavujeme a zo zdravotného hľadiska predstavuje aj najvyššie riziko, pretože obaľuje vnútorné orgány. Pozitívny prínos cvičenia pre zdravotný stav je asi ten najpodstatnejší a práve kvôli tomu sa cvičiť oplatí. Zatiaľ čo schudnúť sa dá aj bez cvičenia, niektoré zdravotné parametre nemožno priaznivo ovplyvniť ničím iným, len pravidelným cvičením. Šport ťažko nahradiť inou aktivitou a nižšie uvedené body popisujú benefity, ktoré vám pravidelné cvičenie prinesie:

  • Rýchle zlepšenie fyzickej zdatnosti a kondície, zlepšenie nervovo-svalovej koordinácie,znižuje sa riziko pádov, úrazov a zranení, kto cvičí, je oveľa menej pohybovo „nešikovný“
  • Športujúci človek vydrží viac, menej sa unaví 
  • Zlepšuje psychický stav, nálada, mentálne funkcie, čulosť, intelektuálna výkonnosť, znižujú sa pocity psychickej vyčerpanosti
  • Zvyšuje sebavedomie, znižuje depresiu, zlepšuje sebahodnotenie a spokojnosť s vlastným telom
  • Cvičenie posilňuje kosti, znižuje riziko osteoporózy, zlepšuje držanie tela a zmenšuje ťažkosti s chrbticou a kĺbmi
  • Cvičenie znižuje riziko cukrovky 2. typu, zmierňuje ťažkosti spojené s cukrovkou
  • Spôsobuje priaznivé zmeny krvného tlaku, t.j. k optimálnym hodnotám. Je dokázané, že športovanie znižuje úmrtnosť i výskyt srdcovocievnych, ale aj iných chorôb
  • Trénovaný jedinec sa rýchlejšie uzdraví, lepšie sa hoja zranenia, má zvýšenú imunitu voči chorobám
  • Cvičením sa zvyšuje účinnosť práce srdca – znižuje sa kľudový pulz, nakoľko výkonnejší srdcový sval vytlačí viac krvi pri nižšom počte úderov, tým sa srdce menej 'namáha'.
  • Upravuje hladiny cholesterolu - zvýšenie hladiny HDL cholesterolu („dobrého“ cholesterolu), zníženie hladiny celkového cholesterolu 
 
Vidíte, stačí už len chcieť a môžete začať. A zapamätajte si: správne cvičenie má na telo len pozitívne účinky. Ak neviete ako si zostaviť správny tréningový plán a diétu poraďte sa s odborníkmi z ELITE TRAININGS. Dokážeme vám pripraviť tréningový program ktorý bude zohľadňovať vaše fyzické, zdravotné a časové možnosti.